TOMASZ KONIECZNY
Studiował aktorstwo w PWSFTViT w Łodzi, śpiew solowy w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie oraz w Wyższej Szkole Muzycznej im. C. M. von Webera w klasie śpiewu solowego Prof. Christiana Elßnera w Dreźnie. Debiutował jako aktor w filmie Andrzeja Wajdy (Oscar 2000) pt. Pierścionek z Orłem w Koronie. Następnie występował jako aktor w licznych produkcjach filmowych telewizyjnych i teatralnych w Polsce; między innymi jako Tristan w telewizyjnej adaptacji Tristana i Izoldy w reżyserii Krystyny Jandy. Tomasz Konieczny pracował także jako reżyser teatralny. Wyreżyserował między innymi sztukę Corneilles'a pt. Cyd w Teatrze Adekwatnym w Warszawie w roku 1996. Konieczny był stypendystą wielu polskich i niemieckich fundacji w tym między innymi; Polskiego Ministra Kultury i Sztuki w roku 1997, Fundacji Alfreda Toepfera (Niemcy) w latach 1998-2000, Fundacji Kultury i Sztuki banku Stadtsparkasse Dresden w Niemczech w roku 1999. Jako śpiewak zdobył także, 13. Listopada 1998, II nagrodę podczas Trzydziestego Trzeciego Konkursu Wokalnego im Antonina Dvořaka w Karlovych Varach.
W październiku 2004 zostaje Konieczny wyróżniony Nagrodą im. Arnolda Petersena za Wyjątkowe Osiągnięcia Artystyczne w Teatrze Narodowym w Mannheim. Jako śpiewak operowy debiutował Tomasz Konieczny w partii Figara w operze W. A. Mozarta pt Wesele Figara w Teatrze Wielkim w Poznaniu w grudniu 1997. W Niemczech debiutował w styczniu 1999 w Operze w Lipsku partią Kecala w Prodanej Neveście Bedřicha Smetany. Zaraz potem został na tej scenie zaangażowany na stałe w latach 1999-2000. Konieczny występował między innymi jako Monterone w Rigoletcie G. Verdiego, jako Redaktor w Nosie Szostakowicza i jako Kecal.
W roku 2000 otrzymuje Konieczny angaż do Teatru w Lubece gdzie jako bas zaśpiewał takie partie operowe jak; Procida w Nieszporach Sycylijskich G. Verdiego (premiera we wrześniu 2000), Pandolfe w Kopciuszku G. Masseneta (premiera w grudniu 2000), Oresta w Elektrze Straußa (premiera w kwietniu 2001), Ramphisa w Aidzie G. Verdiego (premiera w listopadzie 2001), jak również wszystkie znaczące partie basbarytonowe w Nosie Szostakowicza (premiera w marcu 2002).Towarzyszą występy gościnne w takich teatrach jak; Theater St.Gallen (Szwajcaria) jako Procida, w Theater Halle (Niemcy) jako Sarastro w Czarodziejskim Flecie Mozarta, w Theater Chemnitz (Niemcy) jako Pandolfe, w Teatrze Narodowym w Mannheim jako Colline w Cyganerii G. Pucciniego.Konieczny jest także czynnym śpiewakiem dzieł oratoryjnych.
Z początkiem sezonu teatralnego 2002/2003 został Konieczny zaangażowany na stałe w Teatrze Narodowym w Mannheim gdzie usłyszeć go można w takich partiach operowych jak; Orest w Elektrze Straußa min. w towarzystwie Deborah Polaski jako Elektry, Pimen w Borysie Godunowie Musorgskiego, Sarastro w Czarodziejskim Flecie Mozarta, Król Marek w Tristanie i Izoldzie R. Wagnera, Amfortas w Parsifalu R. Wagnera, Wotan w tetralogii Pierścień Nibelungów Wagnera, Osmin w Uprowadzeniu z Seraju W. A. Mozarta pod dyrekcją muzyczną Adama Fischera, Inkwizytor w Don Carlosie, Melitone w Mocy Przeznaczenia, Johanaan w Salome Straußa pod dyrekcją Frédérica Chaslin'a. W lutym 2005 debiutuje Konieczny jako Sarastro w Operze w Stuttgarcie, we wrześniu 2005 jako Osmin w Operze Niemieckiej nad Renem Düsseldorf/Duisburg. W teatrze tym śpiewa także Melitone/La Forza del Destino - premiera w Düsseldorfie w kwietniu 2006 oraz Wotana/Rheingold
– premiera w Duisburgu w maju 2006. W marcu 2006 debiutuje Konieczny w Operze Praskiej (Státní Opera Praha) w premierze I Vespri Siciliani Verdiego jako Giovanni da Procida.
Opera Niemiecka nad Renem w Düsseldorfie angażuje go na stałe z początkiem sezonu 2006/07. Jego Partie w tym teatrze to: Bottom/Sen Nocy Letniej Brittena, Kurwenal/Tristan i Izolda, Golaud/Pelleas i Melisanda Debussyego, Selim/Turek we Włoszech, Amfortas/Parsifal, Barak/Kobieta bez Cienia. Partie, które Konieczny będzie na tej scenie w niedalekiej przyszłości wykonywał to min.: Balstrode/Peter Grimes i Holender/Latający Holender. W czerwcu 2006 debiutuje Konieczny w Budapeszcie podczas I Budapesztańskich Dni Wagnerowskich jako Amfortas w Parsifalu R.Wagenra pod dyrekcją muzyczną Adama Fischera (w produkcji tej śpiewają także: Gurnemanz
– Matti Salminen, Parsifal
– Christian Franz, Klingsor
– Günter von Kannen). W czerwcu 2007 śpiewa Konieczny w Budapeszcie ponownie Wotana/Walkiria pod dyrekcją Adama Fischera a w październiku Fra Melitone/La Forza del Destino. W sierpniu 2006 kolejny debiut w Pasji wg. Św. Mateusza J. S. Bacha (Arie) w Sao Paulo i Rio de Janeiro w Brazylii pod dyrekcją muzyczną Kenta Nagano. W październiku 2007 zadebiutował Konieczny w Filharmonii Narodowej w W-wie jako Eremit/Freischütz pod dyrekcją muzyczną dyrektora Antoniego Wita. Kolejny debiut Koniecznego jako Albericha/Pierścień Nibelunga miał miejsce w styczniu 2008 w Semperoper w Dreźnie pod dyrekcją Petera Schneidera. W lipcu 2008 kolejny debiut w roli Dr. Kolenatego w Sprawie Makropulosa L. Janáčka w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego w Teatro Real w Madrycie. 27kwietnia 2008 z ogromnym powodzeniem zadebiutował Konieczny w Operze Wiedeńskiej (Staatsoper Wien) jako Alberich w nowej produkcji Pierścienia Niebelungów R. Wagnera pod dyrekcją muzyczną Franza Welser-Mösta. We wrześniu 2008 śpiewał tu Konieczny także z wielkim powodzeniem partię Melitone w Mocy Przeznaczenia G. Verdiego pod dyrekcją muzyczną P. Carignaniego, a w kwietniu 2009 partię Amfortasa w Parsifalu Wagnera pod dyrekcją muzyczną Petera Schneidera. Ogromnym osobistym sukcesem śpiewaka stała się premiera Złota Renu (Das Rheingold) R. Wagnera pod dyrekcją muzyczną Franza Welser-Mösta 2. maja 2009. Kolejny debiut w roli Albericha/Pierścień Nibelungów jest już zaplanowany i będzie miał miejsce w Operze Niemieckiej w Berlinie (Deutsche Oper Berlin). Opera Wiedeńska zaangażowała właśnie Tomasza Koniecznego do następnych cyklów Pierścienia Nibelungów. Jesienią 2010 wystąpi tu Konieczny także jako Goldhändler w operze Cardillak, na początku 2011 jako Jochanaan w Salome R. Straußa a w czerwcu 2011 jako Wotan w Walkirii R. Wagnera.